Wednesday, February 19, 2014

Terus mengharap. Tawakal.

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.


Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah yang memberikan rahmat buat hamba-Nya. Syukur kita masih mampu menghirup udara di atas muka bumi-Nya. Kadang-kadang, kita alpa untuk mengucapkan syukur walhal kita berdiri di atas bumi siapa? Siapa yang memberi kita kehidupan? Yakni Allah, tiada Tuhan melainkan Dia, Allah yang Maha Kuasa.

Lately, banyak benda yang berlaku. Ujian. Moga kita sabar dan terus sabar. Satu kisah yang boleh diambil ibrahnya, di mana satu hari pergi melawat mak saudara yang sakit di hospital. Dalam perjalanan menuju ke ward, ada satu perasaan di mana bukanlah perasaan yang pelik tapi satu perasaan yang amat teruja bila tengok doktor-doktor muda yang penuh karisma. Ceewaahh!
Sampaikan terulang banyak kali 'Bestnya jadi doktor'. Hee, I got that feeling to be a doctor! (doakan yeee). Well, dengan cot putihnya nampak situ satu keterujaan nak jadi doktor.


Tapi, sebenarnya secara mata kasar memanglah best jadi doktor. Gaji pun best. Everything about doctor is the best. Tapi, medical school is not really easy! Quite tough. Ye laahh, 4 flat bukannya satu benda yang mudah. Bukan petik jari dah dapat. Means, kena ada high focus untuk jadi doktor. Secara terang pun kita dah nampak kehidupan seorang doktor terlalu amat beza dengan kerjaya yang lain.

Instead, I still hope something. However, depends on my SPM result. Truly I said, I will choose the best from what I score. Kadang-kadang ada yang tanya, 'nak jadi apa nanti?' Ye, saya cakap nak jadi doktor :3 haha, dengan mudahnya. Kata-kata tu kan doa. Apa salahnya, even saya sendiri belum tahu macam mana result nanti. Cuma harap yang terbaik.


Jadi konklusinya, everyone deserve for the future. Right? Bukan sahaja saya, awak tapi kita semua. Impian tu perlu ada dalam diri setiap orang. Kalau tak ada sesuatu yang namanya impian, azam, cita-cita memang kita akan jumpa jalan mati. Sebab itulah pentingnya hala tuju. Mungkin sekarang kita berbelah bagi, nak jadi macam-macam. Cita-cita masa kecik nak jadi polis then naik sekolah rendah nak jadi peguam and lastly nak jadi cikgu. Tapi still lagi ada impian dan wawasan :)

Last but not least, hope the best for us batch 0913 a.k.a BIO HAZARDOUS. We are the best!

Love,
ZakiraAfina.





2 comments:

  1. Alhamdulillah..kalo ade rezeki afina, hajat untuk jadi doc tu akan termakbul jua.. Apa pun, follow you passion. Buat apa2 pun kena ada minat. All the best & gudluck for your future undertaking :)

    ReplyDelete
  2. hew, thanks akak rynahakimi :D ade inspirasi siket bille ade support. untuk akak jugak all the best yee.

    ReplyDelete