Tuesday, November 29, 2011

Mum's love

Photobucket

 Lamenya tak update blog ney. Nak kata tak ade masa untuk update, rase macam tak logik pulak, walaupun hakikatnya malas telah menguasai diri. :), tapi, hari ney tak ada malas-malas dah, sebab rajin dah mula ada. Hari ney nak berkongsi satu kisah yang cukup-cukup menarik.


KISAH HIKMAH 

 "Sahabat nabi S.A.W. , Abdullah bin Umar melihat seorang pemuda mendukung ibunya bagi melakukan tawaf di Kaabah dan ke mana sahaja si ibu inginkan.

 Pemuda itu bertanya kepadanya "Wahai Abdullah bin Umar, dengan perbuatanku ini apakah aku sudah membalas jasa ibuku?"

 Jawab Abdullah, "Belum, setitikpun engkau belum dapat membalas kebaikan kedua-dua ibu bapamu."
                         
                                                                                                                  (Hadis Riwayat Bukhari)


 Maknanya, kebaikan setinggi gunung pun yang kita buat untuk ibu, tidak mungkin mampu untuk membalas jasa ibu. Ibu mengandung kita dengan bersusah payah, melahirkan kita dengan bersusah payah, menjaga dan mendidik kita pun dengan bersusah payah. Ibu pun tidak pernah sesekali meminta jasanya dibalas, yang diinginkan cuma anaknya menjadi orang yang berguna dan berjaya di dunia dan akhirat kelak. InsyaAllah.

 Sayangilah ibu kita selagi mereka ada, hargailah ibu kita selagi mereka ada, benar kata-kata ini,, seorang ibu mampu untuk menjaga sepuluh orang anak, tetapi sepuluh orang anak belum mampu untuk menjaga seorang ibu.

 If she's still around, never forget to love her more than ever...and if she's not, remember her unconditional love and pass it on..always remember to love mother, because you only have one mother in your life.




No comments:

Post a Comment